Анотація досвіду

Тема досвіду: «Вдосконалення системи роботи педагогів над формуванням  ключових компетентностей вихованців в процесі науково-технічної діяльності»
Адреса досвіду: Рівненський міський центр творчості учнівської молоді.
Роки вивчення: 2012-2017 рр.
                                                     «Вчитель доти вчитель – доки він учень. 
                                                  Сприяти педагогу в цьому – провідна
                                                  функція методичної роботи»
К.Д.Ушинський
Оновлення змісту сучасної освіти з накопичення знань до опанування методами діяльності, переорієнтація на розвиток способів самостійного набуття знань, обумовлює основне завдання освіти - формування компетентної особистості. Метою компетентнісного підходу є забезпечення якості позашкільної освіти, а результат полягає в умінні вихованця мобілізувати набуті знання і досвід в конкретній життєвій ситуації.
Позашкільна освіта ефективно сприяє розвитку особистості дитини, її ефективної реалізації в соціумі, а свобода і можливість вибору занять позитивно впливають на здатність дитини до організації подальшого життя, допомагають у базовій професійній підготовці. Позашкільний навчальний заклад має істотний потенціал для становлення і розвитку компетентної особистості, тому що навчання за інтересами на відміну від загальної освіти, організоване на принципах добровільності, творчого змісту завдань, педагогічної взаємодії та можливості самореалізації.
Основні завдання діяльності закладу, в якому я працюю,  зумовлюють необхідність модернізації змісту, методів і форм роботи, спрямованих на формування активної, творчої, самостійної, конкурентоспроможної особистості в галузях науки, техніки, культури і мистецтва.
У структурі компетентностей ми виділили чотири ключових, які складають основу розвитку компетентного випускника РМЦТУМ: пізнавальну, практичну, творчу, соціальну, і працюємо над реалізацією єдиної методичної проблемної теми: «Формування базових компетентностей вихованців в процесі науково-технічної діяльності».
Виховати компетентну особистість може лише компетентний педагог. Реалізувати завдання, поставлені перед педагогами, можна за умови якісно нових підходів до організації освітнього  процесу. Якість та результативність гурткової роботи залежать передусім від керівника гуртка, його особистих якостей, професійної компетентності. На підвищення професійної майстерності керівників гуртків, розвиток їх творчого потенціалу, вдосконалення системи роботи педагогів щодо формуванням ключових компетентностей вихованців направлена моя методична діяльність, яка здійснюється у різноманітних формах.
З метою підвищення педмайстерності керівників гуртків я працюю над вирішенням таких завдань: програмно-методичне оновлення, інформування про новинки психолого-педагогічної науки, перспективний досвід, ідеї та інновації; допомога педагогам щодо оволодіння та впровадження в практику роботи передових технологій навчання та виховання; визначення шляхів вирішення проблем і утруднень; аналізу, узагальнення результатів роботи, розвиток педагогічного мислення, розробки нових дієвих освітніх технологій; поширення педагогічного досвіду.
Актуальність досвіду полягає у вдосконаленні компетентнісного підходу в освітньому процесі, що здійснюється в закладі, використанні педагогами традиційних та інноваційних педагогічних технологій з метою формування компетентного випускника, здатного аналізувати, критично мислити, мобілізувати та реалізувати набуті знання і досвід у подальшому житті.
Суть досвіду полягає у підвищенні професійного рівня керівників гуртків, вдосконаленні системи роботи педагогів щодо виховання компетентного випускника. В процесі науково-технічної діяльності діти набувають комплексу ключових компетентностей, а це досвід власної творчої діяльності, знання у світі техніки, науки та мистецтва, техніко-технологічні уміння, навички використання технологій, проектування, конструювання, розв’язання творчих завдань, художньої майстерності,  здатність проявляти ініціативу, розвиток конструкторських, дослідницьких, творчих здібностей, інтелектуального, системного, логічного, просторового мислення, уяви та фантазії.
Інноваційна значущість. За інноваційним потенціалом досвід можна вважати раціоналізаторським, оскільки  створений у рамках відомих форм, методів і прийомів педагогічної діяльності і вирізняється новим підходом до їх використання, що сприяє підвищенню якості надання освітніх послуг у закладі. Основним завданням педагогічного колективу є не просто надання дітям системи знань, умінь і навичок (мета традиційного навчання), а розкриття внутрішніх потенційних можливостей дитини, реалізацію її прагнень, природних здібностей, всебічний розвиток успішної людини шляхом формування життєвих компетентностей.
Опис технологій. В процесі реалізації методичної проблемної теми я використовувала як традиційні так і сучасні технології: виступала на педрадах, методичних радах та семінарах, проводила методичні заходи в інтерактивній формі, активно використовувала ІКТ-технології, проектні технології, вивчала та поширювала кращий педагогічний досвід керівників гуртків, укладаючи методичні рекомендації.
Науково-теоретичну базу досвіду становлять публікації закордонних і українських вчених, зокрема Бібіка Н.М., Воровщикова С.Г., Зимньої І.А., Краєвского В.В., Настащука Н.А., Савченко О.Я., Харитонової О.В., Хуторского А.В., Шамардіної Т.В, Шишова С.Є., Єрмакова І., Ляшенка О., Овчарук О., Паращенко Л., Пометун О.,  Сохань Л., Ящук І.
Результативність досвіду. Аналізуючи діяльність колективу Рівненського міського центру творчості учнівської молоді над створенням умов для формування базових компетентностей особистості дитини в процесі науково-технічної діяльності, враховуючи високі результати вихованців та їх педагогів, можна стверджувати, що методична служба виконує поставлені перед собою завдання. Про успішність роботи педагогів у реалізації основних завдань свідчать: перемога в обласному конкурсі «Кращий ПНЗ» у 2012 році (гран-прі) та у 2014 році, перемоги педагогів у фахових конкурсах, зокрема Всеукраїнського конкурсу «Джерело творчості»,  щороку заклад отримує призове місце у рейтингу області по якості участі у масових заходах з науково-технічної творчості, у 2015 році заклад отримав нагороду «Флагман освіти України».

Основне оцінювання роботи педагогів – відгуки вихованців та їх батьків. Результати моніторингу показують, що вихованці задоволені роботою гуртка, який відвідують, залучаються до участі у різноманітних конкурсах, виставках та змаганнях і очікують від гурткових занять нових знань, приємного спілкування з друзями, цікавого дозвілля. Батьки задоволені взаємовідносинами дітей та педагогів, ставленням до дитини у закладі, стверджують, що позашкільна освіта ефективно сприяє творчому розвитку та реалізації  дитини. Батьки вважають, що гурткова робота виконує важливу соціально-психологічну функцію. Результати моніторингу показали, що відповіді дітей і батьків щодо оцінки рівня та змісту гурткової роботи у закладі співпадають. Це свідчить про те, що ми реалізуємо поставлені перед собою завдання.